Jste zde

Výstroj DIR-CZ

část 1

Autor: Lukáš Roďan

 

   Mnoho lidí si myslí, že DIR je pouze systém dobře poskládané výstroje, ale „doing it right" neznamená slož si dobře svou výstroj, ale „dělej to správně". Tyto tři slova v sobě skrývají systemizovaný celek postupů, které do sebe zapadají jako jednotlivé díly stavebnice puzzle. Ovšem to, co je na systému DIR nejvíc vidět je právě výstroj. Výstroj, která je poskládána a přizpůsobena tak, aby umožňovala již zmíněné postupy tvořené systémem DIR. Zároveň je to výstroj, ve které jsou v nejvyšší možné míře vyloučeny prvky, u kterých je sebemenší možnost selhání, nebo narušují celkový proudnicový tvar potápěče. V tomto textu se pokusím ukázat systém výstroje a zdůvodnit, proč právě takto. Na závěr tohoto nudícího úvodu bych chtěl zdůraznit, že tento systém jsem si nevymyslel, je to výsledek mnoha lidí a mnoha zkušeností. Tento systém výstroje je prověřen nesčetným množstvím náročných ponorů prováděnými potápěči na celém světě, ať již při projektech WKPP či EKPP a mnoha dalších. Tento systém je preferován a používán i průzkumnými potápěči DIR-CZ a právě pro jejich potřebu byl vytvořen tento text.
   Materiál budu systematicky popisovat od hlavy dolů, tak jak je na potápěči umístěn a strany budu definovat tak, jak má potápěč výstroj na sobě, tj. pravá strana je za pravým ramenem potápěče a levá za levým.

MASKA - Měla by být vyrobena z co nejmenšího počtu dílů, protože materiál obvykle nepovolí, obvykle selhávají spoje. U pásku je dobrá myšlenka, aby byl z materiálu, který nepovoluje, nepuchřiví a nepraská (to silikonové a gumové pásky nesplňují, na rozdíl od trvanlivějších a pohodlnějších nylonových pásků s neoprénem).

PLICNÍ AUTOMATIKY - Zejména v našich studených vodách a zvláště pak při technických ponorech a ponorech v jeskyních musíme mít dva na sobě nezávislé regulátory. Hadice je výhodné uspořádat na prvním stupni tak, aby byly kryté za lahvemi a netrčely všude kolem potápěče. To vytvoří prostor kolem ventilů, díky čemuž si můžeš sám uzavřít nebo otevřít ventily. Zároveň to zamezí nechtěnému zachycení hadic o cizí předměty a vytvoří se tím proudnicový tvar pro snadnější pohyb.

Hlavní automatika (pravá strana) obsahuje: LP hadici k druhému stupni, dlouhou 213cm, pro krizovou situaci, s malou karabinou pro připnutí na ramenní D-kroužek. Hadice je vedena podél pravého boku mezi lahví a křídlem, pod kanistrem, přes tělo na levé rameno a zezadu kolem krku.
           LP hadici do inflátoru křídla. Délka je podle délky vrapové hadice inflátoru a je vedena za zády přes levé rameno, podél vrapové hadice, ke které je připevněna gumičkami a přes standardní uzávěr přicvaknuta k inflátoru tak, aby nebyla vedena pod gumicukem držící samotný inflátor na správném místě.

Záložní automatika (levá strana) obsahuje: 61cm dlouhou LP hadici, ke druhému stupni automatiky, s gumovým lankem (gumicukem), přivázaným na náustku, aby se regulátor dal pověsit na krk. Ten by měl být tak dlouhý, abys mohl uchopit náustek jen ústy bez použití rukou.
          61cm dlouhou HP hadici s manometrem a karabinou pro připevnění manometru k D-kroužku na levém boku. Manometr stačí menší, dobře přehledný, s kovovým pouzdrem oproštěný od gumového krytu, který přináší víc problémů, než užitku. Na záložní automatice je manometr umístěn tak, aby jsi měl přehled o tlaku v lahvi, i když je hlavní automatika uzavřena od přívodu plynu (např. po takzvaném zamrznutí automatiky).

 

LAHVE - Velikost podle tipu ponoru, buď to 2x12l, 2x18l, nebo 2x20l, tak aby byla dostatečná rezerva pro bezpečný návrat celého teamu na hladinu. Měly by být napevno spojené dvojicí nerezových brýlí, z nichž horní jsou umístěné na spodní hranici zaoblení pod hrdlem lahve, propojené mezi ventily uzavíratelným manifoldem. Uzavírání ventilů a manifoldu musí být opatřeno gumovými kolečky pro snadné uzavření pod vodou i s rukavicemi. A samozřejmě je výhodné lahve oprostit od gumových patek, které přináší jen problémy a ve vodě je nepotřebuješ.

 

KŘÍDLO - Musí být dvouplášťové a vrchní vrstva má být z materiálu, který je odolný proti protržení, s vrapovou hadicí k inflátoru, umístěnou na nejvyšším místě křídla pro snadnější vypuštění obsahu. Vrapová hadice inflátoru nemá být příliš dlouhá, aby nezavazela a nepletla se do stage lahví.

 

BACKPLATE  - Vyroben z 3mm tlustého nerezového kovu, aby unesl i těžké dvojče a zároveň slouží i jako zátěž, uprostřed s prolisem, kam se schovají šrouby s křídlovou matkou držící lahve. Může obsahovat i kapsu pro umístění bójky nebo záchranného člunu. Součástí jsou pevné popruhy bez stahovacích udělátek, které rády praskají a povolují se. Na popruzích je pomocí kovových stopek navlečeno 5 kovových D-kroužků, na rameních popruzích po jednom, umístěné těsně pod klíční kostí pro uchycení:
Na pravém D-kroužku
       - záložní světlo
       - hlavní automatika
       - hlava hlavního světla
       - odkládané dvojkarabiny (reel, světlo…)
   Na levém D-kroužku
       - záložní světlo
       - vrchní karabina stages
Na levém bederním popruhu jeden, ve vzdálenosti na dlaň od backplatu pro (v posloupnosti od shora dolů):
       - spodní karabina stages
       - manometr
       - loop se stages
Na mezinožním popruhu dva. První umístěný na dlaň pod backplatem pro:
       - karabina od popruhu bójky
       - reel
       - odkládání scooteru
Druhý na konci popruhu pod okem pro bederní popruh, který slouží jen pro přichycení karabiny od postroje scooteru při jízdě se scooterem.
Na levém bederním popruhu, mezi D-kroužkem a očkem mezinožního popruhu je umístěn nůž, tak aby byl na dosah pro obě ruce. Nůž je opatřen malým zoubkovitým ostřím s tupou špičkou. Pochva je ze standardní tkaniny a nůž drží jen třením.

 

ZÁLOŽNÍ SVĚTLA - jsou důležitou součástí výstroje, ale jen když jsou opravdu spolehlivá. Spolehlivost ovlivňují často nespolehlivé O-kroužky, proto musí být místa vyžadující těsnění O-kroužky omezena jen na jedno. Zapínání jen otočením hlavy v závitu. Doba svítivosti musí být minimálně ½ doby ponoru. Je dobré, když jsou malá, proudnicového tvaru a svítí minimálně tak, aby byla vidět signalizace v hlavním světle tvého buddyho, minimálně tak musí mít 5W halogen, nebo ekvivalent, ale žárovka nesmí být přežhavovaná. Připevňují se na ramenní popruhy podél těla gumičkou a přicvakávají se karabinou na D-kroužek.

 

HLAVNÍ SVĚTLO - Kanistr s akumulátorem se připevňuje na pravý bederní popruh co nejblíže k backplatu, aby nepřekážel. Mněl by mít průhledné víko pro kontrolu, zda dovnitř nevnikla voda a vyroben z materiálu odolného proti nárazům. Hlava světla se drží pomocí Goodmanovi ručky, která umožňuje pohodlné držení světla, zároveň použitelnost téže ruky pro držení reelu, nebo menší práce a zároveň snadné přendání světla do druhé ruky. Hlava světla by mněla být kompaktní a vybavena karabinou pro uchycení na D-kroužek. Kvůli situaci „Out Of Air" se nosí na levé ruce.

 

Pokračování v druhé části...

 

 

Rubrika: